Det är egentligen inte svårt att skriva ett CV. Det handlar om att lyfta fram det du kan på ett sätt som gör arbetsgivaren intresserad.

Här får du 5 tips till hur du ska tänka när du skriver ditt CV.

Tips 1: Det handlar om dig

Skriv inte en lång innehållsförteckning över allt du gjort utan koncentrera dig på de erfarenheter som är relevanta för det jobb du ska söka. Fundera på vad som är det bästa med dig och lägg det högst upp i CV:t. Har du svårt att lyfta dig själv? Ta hjälp av en vän eller kollega som oftast inte har några problem alls att lyfta dina bästa sidor. Lägg också in ett foto på dig själv.

Tips 2: Kom till saken – snabbt!

Arbetsgivaren har massor att göra, det är därför jobbannonsen är ute. Men de har liten tid till att läsa ansökningar så kom till saken snabbt och berätta vad du kan tillföra företaget.

Tips 3: Anpassa ditt cv

Gör ett CV som passar till jobbet du söker. Börja med att kolla in företaget. Här kan du använda Google och kolla in företags hemsida. Anpassa din ansökan till hur platsannonsen lät och hur företaget är. Det gäller både ordval och hur cv:t ser ut.

Tips 4: Lättläst text och tydliga rubriker

Tänk på att många arbetsgivare snabbt vill kolla in rubrikerna i ett CV där en viktig rubrik är ” Målsättning”. Skriv den under dina kontaktuppgifter och beskriv vad du vill uträtta på företaget.

Andra tips på rubriker är:

  • Personuppgifter (Ha helst med foto också.)
  • Målsättning
  • Personlig profil: Intressen, familj, fritid, personliga egenskaper
  • Arbetslivserfarenhet
  • Utbildningar
  • Kurser
  • Språkkunskaper
  • Övrig information: Datakunskaper, utmärkelser, föreningsliv och ideellt arbete
  • Referenser

Tips 5: Berätta vad du lärt dig

Skriv inte bara allt du gjort. Lyft fram vad du lärde dig. Du kanske har jobbat som tidningsbud där du lärde dig att kliva upp tidigt på morgnarna, hålla tiden och fick ett mycket bra lokalsinne.

Tyckte du att tipsen gav dig något? Då är du välkommen att besöka vår ”Jobbsökarskola”.

Här kan du läsa mer